באיחור של שנה: העירייה פרסמה את מסקנות ועדת בדיקת התאגיד

עיריית אשקלון פרסמה את מסקנות ועדת הבדיקה של תאגיד המים באיחור של למעלה משנה לאור דרישת הזירה, עו"ד תמר קידר ואיתי סהר | מילן מועלם

ועדת הבדיקה שמונתה לבדוק טענות של צרכנים על מדידת צריכה חריגה של מדי המים והטיפול בהן, סיימה את עבודתה ומסרה את מסקנותיה. בשנה האחרונה פנינו מספר פעמים לממונים על הועדה בעירייה אך אלה דחו את הפניות שוב ושוב מסיבות לא ברורות. השבוע הצטרפו לקריאה לפרסם את הדוח גם עו"ד תמר קידר וחבר המועצה איתי סהר. 

כזכור, ראש העיר, תומר גלאם הנחה כבר לפני שנה וחצי למנות ועדת בדיקה לתפקוד התאגיד בכל הנוגע לטענות של צרכנים על ליקויים במדידת צריכת המים הביתית. הצרכנים טענו כי הם נדרשים לתשלום חשבונות מים גבוהים יחסית לצריכה, והנושא הונח לפתחה של ועדת הבדיקה. לצורך קיום הבדיקה נשכרו שירותיה של חברת אודיט בקרה וביקורת, לה ניסיון רב בעבודת ביקורת בכלל ובתאגידי מים בפרט. הוועדה החלה את עבודתה לפני מספר חודשים ובמהלכם ערכה דו"ח ביקורת פנימית בנושא.

הביקורת נערכה במהלך חודש דצמבר 2021. התקופה שנבדקה במסגרת הדו"ח הינה שנת 2021 עד מועד הביקורת. מטרת הביקורת הייתה לבחון קיומם של תהליכי בקרה סדורים ונאותים ביחס למדי המים בהם עושה התאגיד שימוש וכן טיפול בתלונות בנושא מדי המים שבשימושו.
לצורך הביקורת קיימו חברי הוועדה שיחות עם בעלי תפקידים בתאגיד ליישום הכללים וההוראות, כמו-כן נסקרו מסמכים שונים ונערכו בדיקות מדגמיות.

הביקורת התמקדה בנושאים הבאים: בקרת טיב הליך הרכש של מדי המים, בדיקת מועדי החלפות מדים, מנגנון מעקב צריכות חריגות ושליחת התראות, הטיפול בתלונות צרכנים על מדי מים כולל תוצאות בדיקות מעבדה, הטיפול במדים משומשים. הוועדה ערכה בדיקות של מדי מים שהועברו לבוררות עקב טענות צרכנים על מדידה לקויה. מהבדיקה שנערכה עולה כי התאגיד, באמצעות עובדיו, מקיים מנגנוני בקרה סדורים ונאותים בהתאם לנדרש באמות המידה וכללי המים החלים עליו בקשר עם רכישת והתקנת מדי מים וכן מענה לציבור התושבים.

הוועדה מצאה כי מתוך כ-50,000 מדי מים 3/4 צול המותקנים בתאגיד, נדרשו 73 מים מים לבדיקת בוררות במעבדה, מתוכם 16 בלבד נמצאו לא תקינים. הוועדה בדקה גם מדי מים מסוג אוקטב 3 צול ש-768 מהם מותקנים בתאגיד. במקרה זה 10 מדי אוקטב נשלחו לבדיקת בוררות ורק אחד מתוכם נמצא לא תקין.

הוועדה ציינה כי התאגיד מצידו מקיים את הליך הטיפול בבירור בצורה נאותה בהתאם לאמות המידה, וכן מקיים בדיקות תקינות דיוק מדגמיות בגין כל רכישה של מדי מים. "תוצאות הבירורים המצביעים על אי תקינות כמעט כולם במדי 3/4" מעידים מחד על התנהלות שקופה של התאגיד מול צרכניו. מאידך, מומלץ לתאגיד לברר ולהשוות את מקרי המדים הלא תקינים למצוי בתאגידים אחרים, כאלו הרוכשים מאותן חברות וכאלו הרוכשים מחברות אחרות, כדי להשיג סבירות ובמידת הצורך לקבל החלטות בנושא", ציינה הוועדה.

במענה לכך השיבו בתאגיד לוועדה לאורך כל השנה ובאופן שוטף מתבצע הליך בקרה ובקשת הסברים מהמעבדה לגבי המקרים בהם מד המים נמצא לא תקין וכי התאגיד אינו מגיב "בסלחנות" למקרים לא תקינים. בהתאם להמלצה, התחייבו בתאגיד לפעול להשוואת נתוני המדים הלא תקינים בתאגידים נוספים הפועלים מול אותה המעבדה.

בנושא אחר הוועדה דגמה גם 11 מקרים בהם לקוחות פנו לבירור מול התאגיד. מהבדיקה עלה כי ב-4 מקרים הודעת התאגיד בכתב לא עמדה בדרישה למתן מענה כתוב לצרכן תוך 14 ימי עסקים. הוועדה המליצה על מתן מענה לצרכן בתוך פרק הזמן הקבוע באמות המידה. בתאגיד השיבו לנושא זה כי המקרים שנדגמו אינם מהווים מקרים קלאסיים של בירור חשבון. הפניות לבדיקת החיוב הוגשו במרבית המקרים בחלוף 30 יום ממועד האחרון שנקבל לתשלום החשבון המדובר. אי לכך לא מדובר כלל במקרים של בירור חשבון אלא במקרים בהם לבקשת לקוח או משיקול דעת התאגיד מד המים נשלח לבדיקת בוררות ולכן המענה ללקוח ניתן במסגרת הליך בוררות מד מים ולא הליך של בירור חיוב חריג. הנהלת התאגיד הודיעה כי בכפוף לאישור הדירקטוריון תאמץ את מסקנות הוועדה ותפעל לתיקון הליקויים במקום בהם הדבר נדרש.

בתוך כך, הנחה ראש העיר את מנכ"ל התאגיד, להאיץ את תהליך התקנת מדי המים החכמים לקריאה מרחוק, מדים שיאפשרו לצרכנים מעקב עצמי אחר צריכת המים ויתריעו בזמן אמת על חריגות.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

עיריית אשקלון פרסמה את מסקנות ועדת הבדיקה של תאגיד המים באיחור של למעלה משנה לאור דרישת הזירה, עו"ד תמר קידר ואיתי סהר | מילן מועלם
דילוג לתוכן